10 כללים בסיסיים בתזונה הסינית


28 ביוני 2010 | מאת: דר' (D.O.M) רויטל שבי

זוהי עובדה ידועה כי עודף משקל או השמנה מהווים סיכון בריאותי גדול. עובדה זו עוררה בעבר דאגה בעיקר בקרב העולם המערבי ופחות באוכלוסיית אסיה. הסיבה לכך היא בעיקר ההבדלים בהרגלי האכילה ובתזונה בין תרבויות אלה. לצערי, חדירת המערב ותרבות הפאסט פוד גם למדינות מזרח אסיה, גרמה לכך שגם הסינים מתחילים עכשיו לסבול מבעיות של תזונה ומשקל.

אז אולי זה ייראה קצת נוסטלגי כאשר אציג כאן לפניכם את מעלותיה של התזונה הסינית, אבל מדובר במסורת של אלפי שנים שהוכיחה את עצמה. מסורת שהצליחה לשמור את חמישית מהמין האנושי רזה. אז לפניכם 10 כללים בסיסיים של דיאטה סינית על פי עקרונות התזונה הסינית:

1. הפסיקו לספור קלוריות!
הסינים רואים באוכל משהו מרפא ומבריא ולא כמשהו שעושה נזק לגוף. האכילה היא איטית, מדודה (מקלות סיניים!) ואוכלים עד שמפסיקים להיות רעבים ולא כדי לגמור מהר מהצלחת.

2. אל תפחדו מאורז!
אורז הוא לא מטען של פחמימות. המאכל המרכזי של למעלה ממיליארד בני אדם רזים במשך 3000 שנים של היסטוריה – לא יכול להיות רע!.

3. השתמשו בדיאטת נוזלים
דיאטת נוזלים המכונה גם "congee", היא דיאטה המבוססת על מאכל אורז שנאכל בארוחת בוקר – חם או מתוק או מתובל. לדיאטה זו יש השפעה על טיהור הגוף והיא מונעת התייבשות.

4. ירקות הם הבסיס
תזונה סינית מסורתית נשענת על ירקות ולא על בשר

5. ערבוב הוא המפתח
בתזונה הסינית האוכל מוגש על ידי חלוקה לכמויות קטנות. כך יש סיכוי גדול יותר כי הסועד ירגיש את השובע מוקדם יותר.

6. ארוחה היא מאורע, לא צורך מיידי
הסינים מקפידים על שלוש ארוחות מסודרות ביום עם בני משפחה וחברים. רחוק מהסגנון של ארוחות ה"לחטוף משהו", ששמים במיקרוגל ומוציאים מהר כדי לא להפסיד את הכדרוגל או הריאליטי – וזה עושה את ההבדל!

7. איזון בין טעמים
ארוחות סיניות לרוב משלבות חמישה טעמים: מתוק, חמוץ, מלוח, חריף ומר. טעמים אלה נכנסים לאיברים שונים בגוף והדבר מתבטא ברצון מופחת לאכול ממתקים, כפי שאנו מכירים אותו מן התזונה המערבית. גם הכמיהה לשוקולד מאבדת את כוחה במקרה הזה.

8. אוכל חי
באופן מסורתי האוכל הסיני הוא אוכל מסורתי – לא מעובד ולא משומר. זה מתבסס על האמונה כי אורגניזם חי דורש "אוכל אמיתי" ולא תחליף למזון.

9. מזון נועד לשמור עלייך בריא
הסינים מאמינים כי אוכל שומר ממחלות ושומר על חסינות. חלק ממאיצי הבריאות הנמצאים בתזונה הסינית הם אלה הבריאות נראים זנגביל, פלפל, צ 'ילי ושום. הם גם רכיבים טעמים וגם שומרים על בריאות הגוף.

10. כבד את אקלים הגוף
בניגוד למערב, הסינים נמנעים מלהכניס לגופם משקאות או מאכלים קרים מדי או חמים מדי. הם מעדיפים באופן כללי מזון מבושל ולא מבושל המשתלב היטב בבהרמוניה מושלמת עם טמפרטורת הגוף.

לאחר שתחוו הרגלי אכילה על פי התזונה הסינית, זה רק יגרום לכם להעריך את האמור לעיל. גם במערב, התזונה הסינית היא נגישה. לא קשה למצוא אוכל המבוסס על התזונה הסינית ובסופרמרקטים יש מבחר של אוכל סיני על המדף. תוכלו גם לפנות אליי לייעוץ.