לקרר את הקיץ: טיפים חכמים של הרפואה הסינית


13 ביולי 2010 | מאת: דר' (D.O.M) רויטל שבי

בימים האחרונים של טמפרטורות גבוהות, כולנו חיפשנו דרכים להקל על עצמנו ולצנן את הבית ואת הגוף. לפניכם מספר טיפים מבית הרפואה הסינית שיוכלו לסייע.

תזונה "מקררת"

לכל מזון יש אנרגיה משלו, וחלק מהמזונות הם מקררים בעוד שחלקם נחשבים מחממים. ישנם גם מזונות ניטרליים. בעונת הקיץ נמעיט במזונות מחממים ויוצרי לחות כמו גבינות שמנות, ביצים, מזון שמן ומטוגן, מוצרי קמח לבן וממתקים, שתייה מרובה של קפה, אלכוהול, שוקולד ועוד. לעומת זאת, נרבה באכילת פירות וירקות. שיטות הבישול המומלצות הן: הקפצה, אידוי, אפיה, בישול קצר בלבד או העדפת מזונות טריים. הטעמים המתאימים לעונה הם: מעט מתוק, חריף ומר (הטעמים היאנגים). בנוסף מומלץ להמעיט במלוח וחמוץ (טעמים יינים, מכווצים).

המזונות המומלצים לקיץ הם: ירקות בעלי עלים ירוקים (חסה, עלי בייבי, רוקט, שמיר, פטרוזיליה), אספרגוס, נבטים, מלפפונים, גמבה, קטניות (גריסי פנינה, פולי סויה, אמרנט, שעועית מש), פירות (אבטיח, מלון, שזיף, תפוח, אגס, ענבים, נקטרינה) ותבלינים מסוג מיורן, נענע, מנטה ולואיזה.

גלידה ושתייה קרה מאוד אינן מקררות את הגוף, למרות התחושה הנעימה בזמן האכילה, אלא מחלישות את הטחול והריאות, וכתוצאה מכך עלולות לגרום לפגיעה בתהליך העיכול וחילוף החומרים. הטמפרטורה האופטימלית של המזון צריכה להיות קרירה בלבד!

שתייה

מנגנון ההזעה שמטרתו היא לקרר את הגוף, פועל בצורה מוגברת במהלך הקיץ, לכן יש להחזיר נוזלים ע"י שתייה מרובה. עדיפות למים. ניתן לתבל אותם בעשבים כמו נענע, לואיזה, לימונית ומנטה שיוסיפו קרירות וטעם. להמעיט בשתייה מתוקה שאינה מרווה את הצימאון ומוסיפה קלוריות מיותרות.

קירור הגוף

נשתדל לשהות בחדר מאוורר, אך לא נגזים בקירור יתר. מיזוג חזק מדי יפגע באיזון בין היין ליאנג ויגרום למחלות דמויות חורף. בנוסף, מעבר קיצוני מחום (שבחוץ) לקור (שבפנים) יכול לגרום לכניסת קור פנימה וכתוצאה מכך לכאבי שרירים, כיווץ נקבוביות העור ופגיעה בתהליך ההזעה הטבעי.

פעילות גופנית.

פעילות גופנית משפרת את כל התפקודים היום יומיים ואת מצב הרוח. אין לוותר עליה! בעונת הקיץ יש לקצר את זמן הפעילות ואת העצימה ולהימנע מפעילות בשעות החמות. רצוי לבחור את שעות הבוקר המוקדמות, זה מעורר ומעלה את רמת האנרגיה לכל היום. בזכות אורך היום, ניתן לנצל את שעות הערב הקרירות יותר. יש לשתות הרבה במהלך הפעילות ולאחריה. רצוי לשלב סוגי פעילות שונים: הליכה, אופניים, חתירה בסירה או שחייה.

טיפוח השיער

השיער סובל מאד מהחום, הלחות שבאוויר והרטיבות בבריכה ובים. הוא מתייבש, דוהה ומתפצל. ניתן לשמור עליו ע"י חבישת כובע וטיפולים ביתיים פשוטים. כך למשל, לצורך טיפול ניתן להוסיף כפית חומץ תפוחים למי השטיפה לאחר חפיפת ראש. הוא מחזק ומוריד שאריות של כלור (מהבריכה) ומלח (מהים). משיחת השיער בשכבה דקה של מיונז, סירוק והמתנה של חצי שעה עד לשטיפה, הוא טיפול אחר שמרכך ומבריק את השיער. עיסוי הקרקפת בשמן זית למשך כמה דקות מחזק את השורשים. תזונה עשירה בפירות וירקות מספקת את כל הוויטמינים הנחוצים לצמיחה וחיזוק השיער.

לסיכום, הקפידו לשתות הרבה, ליהנות מהימים היפים והארוכים ולאגור כוחות לקראת העונות הבאות.

הוספת תגובה




טראקבק/פינג אחד