הישר מהמזרח: הדיאטה הסינית

13 במאי 2010 | מאת: דר' רויטל שבי

הישר מהמזרח: הדיאטה הסינית

על פי הרפואה הסינית ארבע סיבות גורמות לנו להשמין:
1. עודף חום וליחה בקיבה ובטחול.
2. ליחה בגלל חוסר אנרגיה בטחול.
3. עודף חום בקיבה.
4. חוסר חום בטחול ובכליות.

הדיאטה מותאמת לסיבת ההשמנה:
לא דיאטת כאסח – יורדים בצורה הדרגתית ומאוזנת 1- 0.5 ק"ג בשבוע.

משפרים את פעילות מערכת העיכול גם בעזרת צמחי מרפא סיניים הנותנים תמיכה לאכילה מסודרת, לעיכול יעיל יותר ולהפחתת תיאבון; נעשה דיקור במחטים ונלמדות טכניקות להרפיה והפגת מתחים.

האם נתקלתם אי פעם בסיני שמן? סביר להניח שלא.
הסינים אינם סובלים ממחלת ההשמנה האופיינית לעולם המערבי וזה הודות לתפריט שלהם המבוסס על אוכל מבושל, ללא ירקות ופירות חיים, הם אינם אוכלים כמעט בשר אדום, אינם שותים עם הארוחה ואם הם בכל זאת שותים, אז זה משקה חם.
"הרפואה הסינית מטפלת בבעיית ההשמנה דרך טיפול במערכת העיכול. אם אוכלים אוכל קל לעיכול כמו אוכל מבושל, הוא הופך לאנרגיה חיונית והגוף לא מבזבז אנרגיה על מנת לפרק אותו. כאשר מערכת העיכול צריכה לעכל אוכל שלא מתאים לה, זה גורם לעייפות, האוכל הופך לשומן במקום אנרגיה וכך משמינים", מסבירה ד"ר רוויטל שבי, מומחית לרפואה סינית מקליניקת My Balance מראשון לציון.

הטיפול בהשמנה על פי הרפואה הסינית נעשה במספר שיטות:
1. טיפול על ידי מיני מחטים באוזן להפחתת תאבון ולהרגעה.
2. טיפול לחיזוק מערכת העיכול על ידי דיקור כללי של מחטים סיניות.
3. לימוד טכניקה של הרפיה להפגת מתחים ולחץ.
4. צמחי מרפא סיניים, תוספות מזון והומאופטיה.
5. תפריטי דיאטה בהתאם לבעיית ההשמנה.

הדיאטה הסינית לדברי ד"ר שבי שונה מהדיאטות המערביות זוהי לא דיאטת "כאסח", יורדים בצורה מאוזנת והדרגתית של 0.5 ק"ג עד 1 ק"ג בשבוע, הדיאטה משפרת את פעילות מערכת העיכול, מלמדת לאכול בצורה נכונה לכל החיים.
יחד עם זאת התזונה מותאמת לפי העדפות המטופל – יש המעדיפים בשר ויש מהמעדיפים לחם.
צמחי המרפא הסינים נותנים תמיכה לאכול באופן מסודר, לעיכול יעיל יותר ולהפחתת תיאבון.

לדברי ד"ר שבי, הרפואה הסינית מזהה ארבע סיבות עיקריות להשמנה ולכל אחת מהן מותאמים טיפול ודיאטה ספציפיים:
1. אנשים שלא אוכלים בצורה מסודרת ואוהבים אוכל שמן ומתוק סובלים מעודף חום וליחה המצטברים בקיבה ובטחול.
אסטרטגיה טיפולית
מזון מפזר לחות בקיבה ובטחול, מזון מייבש, מזון שאינו מייצר נוזלים.
פורמולה צמחית ER CHEN TANG המכילה צמחים המורידים את עודף הליחה בטחול, וכך יש ירידה בחשק לאכול מתוק ומטוגן.
יש להימנע
ממזון לא מבושל ומשקה קר וקפוא, חלב ותוצרתו, פרי טרופי, שימוש מוגזם בשמן, מזון מתועש, משקאות קלים, סוכר, חומרים משמרים, צבעי מאכל, חומרי טעם וריח, חומר מייצב, מונוסודיום, ממתיקים מלאכותיים, ביטר לימון, אלכוהול, קפאין, חומץ, זרעי לוטוס, לימון, בשר בקר וכבש.
דוגמאות למזונות מומלצים
פירות – אבטיח, מילון, דובדבן, אפרסק, תפוח, ענבים, אננס, קרמבולה, ליצ"י.
בשר ודגים – עוף, דגי ים, דג לבנון.
תבלינים – מנטה, מלח, מיורן, אלוורה, אגוז מוסקט, אניס, בזיליקום, ג"ינג"ר טרי ומיובש, כוסברה, רוזמרין, קינמון.
שיטות בישול – השרייה ממושכת במים (קטניות), התפחה (שמרים), הנבטה (נבטוטים), בישול בכלי חרס, להגיש בטמפרטורת החדר.

2. אנשים המשמינים מהר ויש להם בעיות עיכול כמו נפיחות ועייפות אחרי האוכל ולעיתים גם שלשולים, סובלים מליחה הנגרמת מחוסר אנרגיה בטחול.
אסטרטגיה טיפולית
מזון המשפר את תפקוד הטחול, עוצר שלשולים, מונע כאבי בטן, מזון מחממם ומזון ניטראלי. יש להימנע ממאכלים ומשקאות קרים, ירקות ופירות טריים.
פורמולה צמחית liu jun zi tang העוזרת לעכל את האוכל בצורה יותר יעילה ובכך תורמת לירידה במשקל.
יש להימנע
ממזון לא מבושל ומשקה קר וקפוא, חיטה, חלב ותוצרתו, פרי טרופי, שימוש מוגזם בשמן, מזון מתועש, משקאות קלים, סוכר, חומרים משמרים, צבעי מאכל וחומרי טעם וריח מלאכותיים, חומר מייצב, מונוסודיום, ממתיקים מלאכותיים, אלכוהול, קפאין, אגוזים, בוטנים.
דוגמאות למזונות מומלצים
פירות – אננס, ענבים, קרמבולה, ליצ"י, פפאיה, תפוח עץ, תאנים, משמש, מילון, תפוח עץ אפוי, אגס אפוי, אגס ביין.
בשר ודגים – אווז, בקר, כבש, כליות כבש, עוף, טחול, סרדין, דג טרוטה, טונה.
תבלינים – כוסברה, צ"ילי, אגוז מוסקט, ציפורן, שום, אניס, שומר, קינמון, הל, ג"ינג"ר טרי ומיובש, חוויאג", עלה דפנה, עוזרד, זרעי שמיר, בזיליקום.
שיטות בישול – השרייה ממשוכת במים (קטניות), התפחה (שמרים), הנבטה (נבטוטים), בישול בכלי חרס, יבוש בשמש, חליטה, אפיה, אידוי, בישול במים.

3. עודף חום בקיבה המביא לרעב ייתר ולכן להשמנה. אנשים אלו ייתכן ויסבלו גם מצרבות ועצירות.
אסטרטגיה טיפולית
מקררים את הקיבה וכך מורידים את התיאבון. מטפלים בעצירות, הצרבות ייעלמו באופן טבעי כאשר הקיבה תתקרר. חשוב להימנע מאוכל חריף וחמוץ. מומלץ מזון מייצר נוזלים, מזון קר, קריר, משקה מקרר, תבלינים מקררים, מזון שאינו מייבש.
פורמולה צמחית fei pang fang מקררת את הקיבה, מורידה תיאבון ומורידה את הצרבות והעצירות.
יש להימנע
שימוש מוגזם בשמן, מזון חריף, מעושן או מתובל מאוד, ירקות מוחמצים בחומץ או במלח, שזיפים, בשר אדום, הודו, כבש ובקר, מזון מתועש, משקאות קלים, סוכר, חומרים משמרים, צבעי מאכל, חומרי טעם וריח, חומר מייצב, מונוסודיום, ממתיקים מלאכותיים, קפאין, אלכוהול, פפריקה, פלפל שחור, חרדל, אגוזים.
דוגמאות למזונות מומלצים
פירות – אבטיח, אגס, בננה, מילון, מנדרינה, אפרסק, ביטר – לימון, ענבים, אפרסמון, תפוז, תות שדה, מנגו.
בשר ודגים – דגי ים, סרטן.
תבלינים – מלח, מנטה, זעפרן, בצל, נענע, מוסקט.
שיטות בישול – בישול במים, אידוי, אפיה, לאכול מזון בטמפרטורת החדר, פרי מבושל או מרוסק, השריית 1 כוס אורז מלא ב- 6 כוסות מים למשך 4 שעות ושתיים המים.

4. אנשים המשמינים מהר, סובלים מרגליים נפוחות,שלשולים ועייפות כרונית כתוצאה ממצב של חוסר חום בטחול ובכליות (מצב חמור יותר מבעיה מספר 2).
אסטרטגיה טיפולית
מזון מחמם לשיפור תפקוד הטחול והכליות, חשוב לאכול אוכל עם תבלינים קצת חריפים כמו זנגוויל או קארי, פלפל שחור, שהם תבלינים מחממים.
פורמולה צמחית shen Qi wan מחממת את הטחול והכליות לשיפור העיכול. יש להימנע
מזון ומשקה קר וקפוא, מזון לא מבושל, חיטה, חלב ותוצרתו, פרי טרופי, שימוש מוגזם בשמן, מזון מתועש, משקאות קלים, סוכר, חומרים משמרים, צבעי מאכל, חומרי טעם וריח, מונוסדיום, ממתיקים מלאכותיים, אלכוהול, קפאין, פירות וירקות (ענבים, בננה, אבטיח, אפרסמון, קרמבולה, מילון, מנגו, כרוב, מלפפון, סלרי), חיטה ומוצרי חיטה.
דוגמאות למזונות מומלצים
פירות - פפאיה, אננס, ליצ"י, פרי מבושל, תפוח עץ מבושל ביין עם קינמון.
בשר ודגים – כליית כבש, כבד תרנגולת, בקר, טלה, עוף, ברווז, אווז, פורל, טונה, סרדין, לבנון.
תבלינים – בזיליקום, זנגוויל (ג"ינגר טרי ויבש), עלי דפנה, שום, זרעי אניס, קינמון, הל, ציפורן, שרעי שמיר, עוזרד, מיורן, מוסקט, צ"ילי, קאיר, פלפל שחור.
שיטות בישול - השרייה ממושכת במים (קטניות), התפחה (שמרים), הנבטה, בישול בכלי חרס, צלייה, אפיה, טיגון קל בשמן – הקפצה, בישול ביין. להגיש בטמפרטורה ניטרלית או חמה עם תיבול מחמם.

ברצוני להציע לראיין את ד"ר רוויטל שבי אודות הדיאטה הסינית. ד"ר שבי היא בעלת תואר רופאה לרפואה סינית מהאוניברסיטה לרפואה סינית שבסנטה-פה, ניו מקסיקו שבארצות הברית, בעלת וותק של 9 שנים בטיפול .

אין תגובות עדיין

הוספת תגובה





ארכיון

בקרו אותי בפייסבוק