עקרונות התזונה הסינית – חלק ב'


19 ביוני 2012 | מאת: דר' (D.O.M) רויטל שבי

תנועות המזון
למזונות יש נטייה לנוע לכיוונים שונים בגוף והם קשורים גם לארבע עונות השנה. מזונות המניעים מבפנים החוצה גורמים להזעה ומורידים את חום הגוף. כמו עלים ופרחים ולדוגמא אתן את התה מנטה. (אנו משתמשים במנטה להורדת חום). מזונות הנוטים לנוע פנימה יכולים להקל על תנועת המעיים והנפיחות בבטן, כמו שורשים וזרעים (שורש הריבס או אצות ים לדוגמא). מזונות אלה טובים לעונת החורף, יש להם אנרגיה קרה וטעמם מר או מלוח.
מזונות הנעים כלפי מעלה יכולים לסייע במקרים של שלשולים, צניחת רחם וצניחת שלפוחית השתן,(הצמח הסיני SHENG MA ידוע כמעלה את הצ'י למעלה). ומזונות הנעים כלפי מטה ולעצור הקאות, שיהוק ואסתמה, כמו מלח לדוגמא. מזונות אלה מומלצים באביב והם בעלי אנרגיה נייטרלית ויכולים להיות בטעם חריף, מתוק או מר.
ישנם עוד סוגי מזונות כגון מזונות המחליקים כמו דבש ותרד המעודדים תנועתיות ואנו משתמשים בהם במקרים של עצירות ויובש פנימי. לעומתם המזונות המעכבים כמו גויאבה וזיתים המאיטים את התנועתיות בגוף הטובים עבור שלשול ופליטת זרע למשל.

איזון המזון
הסינים מקשרים בין המזון והאיברים הפנימיים. כל מזון מיוחס לאבר מסויים (או יותר מאיבר אחד תלוי בסוג המזון). לדוגמא דבש מקל על עצירות תסמין הקשור למעי הגס. תזונה מאוזנת על פי הרפואה הסינית פירושה לאכול מזונות בעלי טעמים, אנרגיות ופעולות אורגניות שונים ומגוונים. זה נכון לכולם.
מצד שני התזונה הסינית נבנית על פי הצרכים של כל אדם (או תזונה מסויימת לצורך איזון סינדרום מסויים בגוף) .רוב האנשים אוכלים רק לפי חוש הטעם שלהם שמיצגים בגוף רק את האיברים של העיכול ואז אנו מתעלמים משאר האיברים והגוף יוצא מאיזון. על פי התיאוריה הסינית המזון המתוק מחזק את הקיבה והטחול, החריפים מחזקים את המעי הגס והריאות, המלוחים את הכליות ושלפוחית השתן ,המרים את הלב והמעי הדק והחמוצים לכבד וכיס המרה.
התזונה המאוזנת נקבעת גם על ידי מבנה הגוף. לדוגמא מבנה גוף חם צריך לאכול מזון קריר כמו חסה למשל. מבנה הגוף נקבע על ידי סימפטומים המשוייכים ליין או יאנג בגוף וניתן לקבוע אותם על פי תשאול של שתן, צואה, הזעות וכו'.
המטפל הסיני מתאים את התזונה למטופל על ידי החזרת האיזון לגוף. כלומר מטופל שיש לו נטייה לעצירות והגענו למסקנה שיש לו מבנה גופני יבש נתאים לו מזון שיכוון למטה וילחח ויכנס למעי הגס.
במערב הנטייה שלנו היא לאכול מוצרי חיטה, מוצרי חלב ומתוק. רוב הזמן שמגיעים למטפל הסיני הוא מוריד את מוצרי החלב החיטה והמתוקים. זה לא אומר שהם לא טובים לאף אחד.

ברפואה הסינית בגלל שהכל עובד על יין ויאנג והכל צריך להיות מאוזן זה לא טוב להתמקד באותו האוכל כל הזמן. חיטה מאוד טובה להרגעה ולשלשולים. מוצרי חלב טובים לעצירות, רזון ולקושי
בבליעה. בסוכר אנו משתמשים לשיעול יבש וצמא ולהרגעת כאבי בטן. שלא כמו בתזונה המערבית או המערבית ההוליסטית ברפואה הסינית אין חוקים קבועים. הכל מתחיל מהיין והיאנג, כלומר הצורך לשמור על האיזון ולהתאים את התזונה לפי הצורך שנוצר.
אין תזונה ספציפית להרזייה למשל. ישנם הרבה אופציות והכל תלוי באיזון שהופר אצל המטופל שבו אנו מתמקדים. עם זאת, ישנה חשיבות לאופן הכנת האוכל וטריותו. שאנו מבשלים אוכל במים כמו מרק למשל הוא יותר קל לעיכול לעומת אותו אוכל בדיוק שנבשל בתנור. האוכל שבושל בתנור יישאר ללא נוזלים ולכן יקשה על העיכול. זו אחת הסיבות שאנו ממליצים לאכול את האוכל בצורת מרק לשמירה על משקל תקין.

ישנו דבר מהותי אחד שהוא גם עקרוני ברפואה הסינית שהוא הירקות החיים. הסינים מאמינים שהירק החי הורס את העיכול וכשאוכלים ממנו יותר מידי ולאורך שנים הוא גורם להשמנה או לנפיחות בבטן או לשלשולים. כלומר הירקות והפרות הטריים מקשים על הטחול והקיבה ומאטים את הפעולה שלהם עם השנים ומה שקורה כשיש לנו טחול עייף הוא צבירת נוזלים וליחה שגורמים להשמנת יתר.
והדוגמא הכי טובה היא נשים שהן כל הזמן בדיאטה המקפידות לאכול לחם קל וגבינות רזות עם הרבה סלטים כי זה נחשב בריא במערב ומרזה. הבעיה היא שעושים את זה לאורך שנים וכשהאיברים של העיכול עייפים ולא מעכלים ומפרקים את האוכל בצורה יעילה יוצא שדווקא הן משמינות יותר מאשר היו אוכלות אוכל חם ומבושל שהוא מגוון יותר ועם הרבה יותר קלוריות. הסיבה היא שוב הפרת האיזון בגוף על ידי אכילת מזון קר המלחח. יותר מידי יין וחוסר יאנג.

אין תגובות עדיין

הוספת תגובה