עקרונות התזונה הסינית


13 ביוני 2012 | מאת: דר' (D.O.M) רויטל שבי

רפואה סיניתהקיסר הצהוב (黃帝HUANG DI), נחשב כמייסד התרבות הסינית, אשר פיתח רבים מיסודותיה ואף הניח את הבסיס לרפואה והתזונה הסינית. לפי המסורת הסינית, הוא חי בין השנים 2599-2698 לפני הספירה.

בספר הרפואה של הקיסר הצהוב, הספר הקדום ביותר שנמצא לרפואה הפנימית המסורתית ותורת הטיפול בתזונה, נכתב כי הרפואה הסינית היא שלוב מושלם של צמחים ומזון המותאמים לכל אדם. צירופם של הצמחים או התבלינים עם המזון וצורת הכנתם, מקנים למזון כח ועוצמה טיפולית. השימוש בתזונה וההתאמה התזונתית לכל אדם על פי עקרונות הרפואה הסינית, היא זו שיכולה לקדם את בריאות האדם, לרפא, למנוע מחלות, לשמור על תקינות הגוף ולהאריך את חיו.
התזונה הסינית לא מבוססת על ההרכב הכימי של המזון כמו ברפואה המערבית (ויטמינים, מינרלים וכו'), אלא היא הרעיון של שילוב סוגי המזון ואיכות המזון והתאמתם לצורכי המטופל או כל אדם.
על פי העקרון הנ"ל ועקרונות נוספים של הטיפול הסיני, כגון: אבחון לשון, דופק ותשאול (עשר השאלות), זוהי הדרך לאבחן את הסינדרום שממנו סובל המטופל. (על פי הרפואה הסינית כולנו לא מאוזנים. אצל חלק מאיתנו זה משהו מזערי וזה אומר שאנו לא חולים וחלק מאיתנו החוסר איזון הוא רב. אבל אין אף אחד שמאוזן במאה אחוזים). לכל סינדרום ישנם מזונות בעלי יכולת להשיב
את האיזון לגוף.
ישנם כמה עקרונות בסיסיים לתזונה הסינית:

חמשת הטעמים של האוכל
חריף (בצל ירוק), מתוק (דובדבנים,בננה), חמוץ (לימון), מר (חסה, עלי
צנון) ומלוח (אצות ים). טעמים שונים משפיעים על האיברים הפנימיים ולכן הם חשובים בתזונה הסינית. הטעם החריף משפיע על המעי הגס והריאות. הוא יכול להשפיע על מחזור האנרגיה ולגרום להזעה. הטעם המתוק משפיע על הבטן והטחול ויכול להאט תסמינים קשים ולנטרל השפעות רעילות של מזונות אחרים. החמוץ משפיע על הכבד וכיס המרה, הוא יכול לעכב פעולות ועוזר בעצירת שלשול והזעת יתר. הטעם המר משפיע על הלב והמעי הדק ויכול להוריד חום גוף ולייבש נוזלי גוף ולגרום לשלשול, והטעם המלוח משפיע על הכליות ושלפוחית השתן ויכול לרכך נוקשות.

חמשת האנרגיות של המזון
האנרגיה של המזון הם חום, קור, חמימות, קרירות וניטרליות. ההגדרה היא למצב המקורי של המזון ומה הוא עושה לגוף. כמו למשל גלידה היא קרה אבל האנרגייה שלה היא חמה אז ברגע שהיא נכנסת לגוף היא תאבד את קרירותה ותחמם את הגוף.
העיקרון הטיפול באנרגיה של המזון הוא לאזן את הגוף. אם נשרפנו בשמש כדי לעזור לגוף להתגבר עלינו לאכול מזונות קרים. ולחילופין אם אנחנו סובלים מקור אנו יכולים לאכול מזון חם שיחמם את הגוף כמו פלפל חריף למשל. גם האנשים ברפואה הסינית מתחלקים על פי חום וקור. אנשים בעלי מבנה גופני חם צריכים לאזן ולאכול אוכל אנרגתי קר וההיפך.

המשך המאמר, בשבוע הבא

אין תגובות עדיין

הוספת תגובה