טיפולה הייחודי של הרפואה הסינית בדלקת ריאות


25 בנובמבר 2010 | מאת: דר' (D.O.M) רויטל שבי

גם אתם מחכים לחורף שלא מגיע? אתם לא לבד. אבל יש גם הרבה כאלה שהיו מעדיפים להמשיך ולהנות מהשמש האביבית שמלווה אותנו בחודש נובמבר. מדובר באותם אלה הסובלים באופן כרוני מהשפעת החורפית, שלפעמים נגררת מעבר להצטננות ושיעול ומגיעה עד לדלקת ריאות

הרפואה הסינית מתייחסת לדלקת ריאות כאל קושי נשימה באם הוא קיים וכשיעול, לא כדלקת ריאות. לסיטואציה זו גורמים רבים, ביניהם תנאי האקלים ומחלות כרוניות. סוגי מזונות מסויימים עשויים לגרום אף הם לשיעול ולקושי נשימה המוכר ברפואה הקונבנציונאלית כדלקת ריאות ולהביא להחמרתה. הרפואה הסינית אף לא שוללת נסיבות נפשיות כגורם מכריע בעניין ומציעה אבחנה וטיפול ספציפיים הנבנים סביב ועל-פי הגורם לתופעה וזאת ללא אנטיביוטיקה.

גורמים חיצוניים להיווצרות שיעול ודלקת ריאות


הגורמים לשיעול יכולים להיות חיצוניים : רוח החודרת דרך העור ומשם לריאות, אליה מתווספים גורמי אקלים שונים למיניהם דוגמת חום, קור ויובש.

חום- בשל נטייתו לעלות למעלה ולגרום ליובש, הסבל העיקרי בגינו בהקשר לשיעול יהיה בדרכי הנשימה העליונות ויבוא לידי ביטוי בשיעול יבש ומעיק.

קור- בשל נטייתו לרדת למטה ואף להפריע לתנועה, יביא הקור לידי קיפאון ואיטיות בזרימת התנועה. רוח קרה חודרת לריאות באמצעות כניסתה ללוע, באמצעותו היא יורדת לתוך דרכי הנשימה בחלקן התחתון, ושם מביאה לריאקציה בריאות עצמן. זרימת התנועה שנפגעת, מקשה על הגוף בניסיונו להתמודד עם התהליך – מתעכבת זרימתן התקינה של האנרגיה והדם למקומן. אילו מובילים להתפתחות של מה שמוכר כדלקת ריאות.

חולים כרוניים בעלי סיכוי גבוה לסבול מדלקת ריאות

לאנשים בעלי מחלות כרוניות, סיכוי גדול יותר לסבול מהתופעה. זאת שכן, מחלות כרוניות מפחיתות את אנרגית הצ'י הפנימית של הריאות כמו גם את זרימת הדם בהן. כתוצאה מכך, הריאות חשופות יותר למזהמים למיניהם.

תזונה המביאה ליצירת שיעול ודלקת ריאות או להחמרתם

מתוקים – גם צריכת מזונות מסויימים באופן מופרז דוגמת מתוקים למיניהם, מוצרי חלב ומזון שומני יביאו להתפתחותה של ליחה בגוף. הליחה יכולה לגרום לשיעול ליחתי ומלבד זאת,  לחדור לריאות.

מטוגנים וחריף – צריכתם של מזונות מטוגנים וחריפים בצורה מוגזמת, מביאה אף היא ליצירת חום וליחה בגוף. מדובר בשילוב חמור ביותר העלול להסב נזק כפול לריאות – שיעול יבש הנגרם מהחום וחודר לגוף ואף הלחות שעשויה לחדור לריאות עצמן ולהביא למצב של היווצרות לחות חמה באיזורים שונים בריאות. אילו, יכולים להביא לדלקת ריאות , המלווה בליחה חמה ובאה  לידי ביטוי בליחה שהיא מוגלתית.

גורמים פנימיים להיווצרות שיעול ודלקת ריאות

כמו תופעות ומחלות אחרות, גם בכל הקשור לשיעול והשפעתו על הריאות, מכירה הרפואה הסינית בנסיבות נפשיות העלולות לגרום לכך . דאגנות יתר למשל, מביאה לשיעול יבש ביותר, המתאפיין בגריות.
כעס מתמשך , ותחושות נוספות כמו תיסכול ועלבון, מביאים לכליאתה של אנרגית הכבד, דבר המחמם אותו  ביותר , כאשר מדובר בחום שיגרום לשיעול ויחדור בסופו של דבר לריאות.

אבחנתה וטיפולה של הרפואה הסינית

האבחנה הינה ספציפית ביותר ובודקת קשר לגורם חיצוני  או פנימי כזה או אחר. במידה ומדובר בבעיה חיצונית חשוב לבדוק האם היא קשורה לחום או לקור. כאשר מדובר בחום למשל, הטיפול הוא ייבושו.
נבדק אף הקשר בין לתזונה ובמידת הצורך יש להרכיב תזונה מיוחדת.
באם קיימת מחלה כרונית, חשוב לבדוק את חלקה ומידת השפעתה. במידה ודלקת הריאות עצמה מגיעה למצב כרוני, יש ליטול  צמחי מרפא ולטפל בדיקור למניעת סיבוכים מיותרים המחייבים טיפול מקיף.
כאשר לנסיבות רגשיות יש יד בדבר, יש לטפל בהן נקודתית – דאגנות מטופלת דרך הריאות, בעוד כשמדובר בכעס או תסכול איברים נוספים הינם חלק מהליך הטיפול.

לסיכום

כאמור, ניתן להבין כי הטיפול שמעניקה הרפואה הסינית תואם במדויק את האבחנה על שלל סוגיה האפשריים. יתרה מזאת, כדרכה של הרפואה הסינית, טיפול בגורמים וסימפטומים של תופעה מסוימת מביא לפתרונן של בעיות אחרות ובכך לאיזון כללי.

אין תגובות עדיין

הוספת תגובה