חג השבועות ותזונה סינית


19 במאי 2010 | מאת: דר' (D.O.M) רויטל שבי

חג השבועות בפתח ואיתו הגבינות. הישראלים אוהבים גבינות והן חלק בלתי נפרד מהיומיום שלנו. ברפואה הסינית ההמלצה הגורפת היא להמעיט במוצרי חלב למינימום (10% מהתזונה סך הכל), למה בעצם לא לאכול הרבה גבינות?

מאת: ד"ר רויטל שבי

גבינות ותזונה סינית

גבינות ותזונה סינית

על פי הרפואה הסינית הטחול והכליות אחראים על עיכול האוכל. תפקוד הטחול נפגע כאשר אנו אוכלים יותר מידי אוכל קר ו"ליחתי". מה זה אומר בעצם?

שבמקום לאכול כל כך הרבה ירקות חיים עדיף לאכול אותם מאודים, מבושלים בתנור וכו'. הבישול המומלץ ביותר הוא בישול במים (כמרק או כמו שהסינים קוראים לזה- קונג'י).

בעצם פעולת העיכול על פי הראייה ברפואה הסינית היא דומה לבישול סיר על הגז. "הסיר" הוא בעצם הקיבה בו אנחנו שמים את האוכל הקר והלא מבושל שקשה לעיכול. שסיר מתבשל על ידי אש, שהמקביל שלו בגוף האדם הוא הטחול והכליות ( החום של האיברים) ואז בעצם אנו הופכים את האוכל לדם שזורם בגוף ומזין את האיברים. זוהי פעולת עיכול תקינה אם אנחנו אוכלים אוכל כמו מרק עוף או בישול כלשהוא. לעומת זאת, אם אנחנו אוכלים הרבה אוכל קר ולא מבושל פעולת הטחול ועם הזמן גם הכליות נחלשת (כמו שנגמר הגז…) ואז האוכל הופך לליחה קרה ו או ליחה חמה (damp and phlegm), שזה בעצם אומר שהגוף אוגר שומנים או צלוליט שנאגרים בגוף בין השריר ומתחת לעור.

אוכל קר הוא גם שתיית מיים קרים ואכילת מוצרי חלב. ההמלצה היא לשתות מיים בטמפרטורת החדר ולהמעיט במוצרי חלב.

אם נשווה בין המערב למזרח נראה שהסינים הרבה יותר רזים מאיתנו במערב. התזונה הסינית לרוב מורכבת מאוכל מבושל (והרבה קונג'י), שכולל בשר,דגים, פחמימות מבושלות קטניות וירקות מבושלים.

ראיתם פעם סלט מוגש במסעדה סינית?

קיבלתם פעם מנת לחם עם האוכל?

קיבלתם פעם עוגת גבינה או עוגת קרם/מוס וכו? המקסימום שתקבלו היא בננה מטוגנת. (בלי הגלידה כמובן). וגם אחרי שאכלתם ארוחה במסעדה סינית הרגשתם שובע בלי להתפוצץ ולהרגיש נפוחים עם הרגשת בחילה וצרבת ליום שלם.

גם בין הפחמימות הם אוכלים בעיקר אורז, גריסי פנינה ולא חיטה ומוצרי חיטה (כמו לחם,בורגול, קוסקוס).

ההבדל בין מוצרי חלב (המקובלים במערב), לבין מוצרי הסויה (המקובלים במזרח), מלמד הבדלים בתזונה ובמשקל שלנו. במזרח כמעט ואין סרטן השד וסרטן הערמונית. הנשים הסיניות לא סובלות מגלי חום והזעות ואין להם את התופעות המקובלות במערב בגיל המעבר.

זאת אומרת שמעבר להרזייה חשיבות צורת האכילה במזרח היא בהחלט גם בריאותית.

גנטיקה אמרתם? חשבו שוב. ראיתם פעם סיני שגר כמה שנים בארצות הברית ואוכל הרבה המבורגרים ופיצות? הוא שמן כמו כל האמריקאים הממוצעים. גנטיקה טובה זה מאוד חשוב אבל התזונה היומיומית תמיד תנצח ותשמור אותנו רזים ובריאים.

אז מה עושים? בכל זאת חג שבועות זהו חג הגבינות וחשוב לחגוג. אמת.

אם הייתי צריכה לסכם את כל הרפואה הסינית במילה אחת הייתי אומרת – איזון.

אז אם אנחנו אוכלים ארוחת חג חלבית בשאר היום אנו דואגים לאכול ירקות מבושלים, או דג למשל.

אנו ממעיטים בסוכרים ופחמימיות באותו היום. לא לשכוח לשתות הרבה מים.

אתם מארחים? מצויין, אפשר לעשות פשטידות עם הרבה ירקות, גבינה רזה ובמקום קמח חיטה תבחרו בקמח כמו –קמח אורז למשל. ובצד אנטיפסטי.

כמובן מי שיותר רציני יכול להכין פשטידה עם טופו במקום גבינות.

במקום עוגת גבינה אפשר להכין עוגה מפירות (כמו פאי תפוחים), עם שילוב של קמח אורז ושיפון. לא פחות טעים.

אל תשכחו שפרוסת עוגת גבינה תעלה לכם בכ-500 קלוריות וזה רק ההתחלה כי הנזק לעיכול הוא גדול יותר. (מהבעיה הזו של ספירת הקלוריות מגיעים בסופו של דבר לתזונה דלת קלוריות המבוססת על לחם קל, גבינות רזות וירקות חיים ועדיין לא מרזים. זו הסיבה, העיכול הלקוי בשל תזונה לקוייה לאורך זמן).

אפשר גם להכין בלינצס או פנקייק משילוב של קמח שיפון, קמח אורז וקמח חיטה מלאה (לפי הטעם). הילדים אוהבים את זה ואפילו לא יודעים את ההבדל.

ככל שנכניס לתזונה היומיומית שלנו את פירות העונה, ירקות מבושלים, בשר רזה, עוף ודגים, קטניות ופחמימות מבושלים עם אגוזים לא קלויים ופירות יבשים כך נהיה בריאים יותר, רעבים פחות, רזים יותר ונוכל להרשות לעצמנו ארוחות חג החורגות מהתפריט הרגיל שלנו.

גוף בריא עם עיכול חזק דומה לעץ עם שורשים חזקים, שום משב רוח לא יעיף אותו.

חג שמח טעים ובריא!

אין תגובות עדיין

הוספת תגובה