רויטל שבי: הרפואה הסינית בימינו (מתוך "זמן מעריב")


9 בינואר 2012 | מאת: דר' (D.O.M) רויטל שבי

דווקא (ואולי בגלל…) שהרפואה בימינו כל כך מודרנית ומתקדמת, רבים מעדיפים לטפל בבעיות בריאותיות על ידי רפואה אלטרנטיבית, כשהמייצגת הבולטת שלה היא הרפואה הסינית. שיטות הרפואה העתיקות מהמזרח התיכון מושכות אלפי ישראלים בשנה למומחים ולמרפאות הרפואה הסינית והן מוכיחות את עצמן שוב ושוב כטיפול, שלעתים הוא הרבה יותר ממשלים, לרפואה הקונבנציונלית.

אחת מהמובילות והמנוסות בתחום הרפואה הסינית בישראל היא דר' רויטל שבי, בעלת תואר D.O.M (דוקטור ברפואה סינית), שבשנים האחרונות מנהלת מרפאה משגשגת בקניון G רוטשילד בראשון לציון. למרפאה של שבי מגיעים מטופלים עם מגוון רחב של בעיות: החל ממחלות עור, מחלות פרקים, כאבי גב ועד השמנת יתר. שבי משתמשת בשיטות הרפואה הסינית כדי לטפל כמעט בהכל על ידי דיקור, רפלקסולוגיה, צמחי מרפא ועוד. המטופלים זוכים לטיפול ומעקב צמוד בכל שלבי המחלה, עד הבראתה.

לחצו על התמונה להגדלה:

דיקור סיני | רפואה סינית

רויטל שבי בעיתון זמן מעריב (לחצו להגדלה)


החיבור האישי לרפואה הסינית

החיבור של שבי לרפואה האלטרנטיבית ובהמשך גם לרפואה הסינית, בא ממקום אישי. "התחלתי להתעניין ברפואה אלטרנטיבית עוד כשהייתי ילדה", מספרת שבי. "ההתעניינות החלה מתוך צורך אישי, כשחיפשתי פתרון לבעיות בריאותיות מהן סבלתי, ובמיוחד ממחלת הפסוריאזיס. נוכחתי לגלות שלא קיבלתי מענה מהרפואה המערבית לבעיות שהיו לי והתחלתי לחשוב שאולי יש משהו מעבר לזה שאני צריכה. בגיל 16 כבר קראתי את כל ספרי התזונה ההוליסטית ובגיל 17 כבר התחלתי לעבוד בחנות טבע והתחלתי ללמוד נטורופתיה, בישול הוליסטי ומקרוביוטיקה".

לאחר הצבא שבי הבינה כי היא רוצה להפוך את הרפואה האלטרנטיבית למקצוע ונרשמה ללימודים בארה"ב, היות ובתקופה ההיא התחום לא היה מפותח בארץ. "התחלתי עם הקורסים הבסיסיים של Pre-Med  ביוסטון (Houston Community College ) ואז עברתי ללמוד בניו-מקסיקו. במשך כל השנים האלו עבדתי בחנויות טבע בארצות הברית בניהול מחלקת הויטמינים והצמחים", היא מספרת.

בעיות הגב והפסוריאזיס נעלמו לחלוטין

ביוסטון נחשפה שבי לראשונה לרפואה הסינית, ושוב כשחשה זאת על בשרה. "כנראה בעקבות לחץ של שעות עבודה ולימודים רבות מדי, נוצר לי בקע דיסק בגב התחתון. לא זזתי מהמיטה 3 שבועות. ניסיתי את כל הטיפולים האלטרנטיביים ושום דבר לא עזר. בסוף, מרוב ייאוש דפדפתי בדפי זהב וראיתי תמונה של רופא סיני שגר לא רחוק ממני והתקשרתי אליו. כל מה שהוא אמר ועשה נשמע לי הזוי, אבל אחרי הטיפול עמדתי על הרגליים. המשכתי להיות מטופלת אצלו כל שבוע. כעבור שנה, הצילומים הוכיחו כי הגב נרפא לגמרי ולא רק זאת – אפילו הפסוריאזיס נעלם לחלוטין. עד היום אני לא סובלת מכאבי גב ובעיות פסוריאזיס – והכל בזכות הרפואה הסינית".

בזכות הרפואה הסינית, שבי לא רק זכתה בבריאות שלה, אלא גם במקצוע, בתקופה שרק מעטים החזיקו בו בארץ – רופאה לרפואה סינית. ב- 1998 היא סיימה בהצטיינות תואר שני ברפואה סינית במדינת ניו-מקסיקו שבדרום ארצות הברית  (International Institute of Chinese Medicine ) ונרשמה כחברה באיגוד הארצי של ארצות הברית באקופונקטורה וצמחיי מרפא סיניים (N.C.C.A.O.M). במקביל, קיבלה רשיון של רופא לרפואה סינית ממדינת ניו-מקסיקו ( New Mexico Board of Acupuncture and Oriental Medicine ).

למה רואים ברפואה הסינית כפתרון האחרון?

ב- 2004, לאחר שחזרה מארה"ב, פתחה שבי את הקליניקה בראשון לציון ובהמשך מונתה למנהלת המחלקה לרפואה הסינית בבית חולים שערי צדק שבירושלים. בד בבד, הרפואה הסינית הלכה והפכה מקובלת בקרב הרפואה האלטרנטיבית בארץ ורבים מהישראלים החלו להיות פתוחים לסוג כזה של טיפול, אולם לדברי שבי, בדרך כלל זה קורה רק לאחר שהתייאשו מהרפואה המערבית. "מגיעים אליי מקרים מאוד קשים של אנשים אחרי ניתוחים מסובכים, או אנשים מאוד מבוגרים" מעידה שבי. "הם פונים למרפאה שלי כמזור אחרון. מאז ומתמיד תמיד הפליא אותי למה הם לא חושבים על הרפואה הטבעית, לפני שהמצב ממש מידרדר.

אני חושבת שזה קשור לעובדה שבמערב הרופא נותן את המילה האחרונה. במזרח אנשים מבינים את החשיבות של מניעה וטיפול "תחזוקתי" ותקופתי של הגוף. בארצות הברית, למשל, יש יותר מודעות ואנשים מבינים את החשיבות בצורך לשלב בין התחומים, או לנסות ולמנוע את המחלה ולא לחכות להתפרצותה, לפני שהם מתחילים לטפל בעצמם".

התחום פרוץ וגורם לחוסר אמון ברפואה הסינית

שבי, כאחת מהותיקות הרפואה הסינית בארץ, כואבת את חוסר הסדר של התחום בישראל, שגורם לחלק מהאנשים לזלזל או לאבד אמון בו. "אין פה כללים ואין חוקים וזה גורם למטפלים להיראות רע ולמטופלים לחשוד ברפואה הסינית", היא טוענת. "אם נסתכל על חמשת אלפים שנות היסטוריה של הרפואה הסינית בסין, אין כל ספק שהם עשו ועדיין עושים פלאים. השאיפה של כולנו, מטפלים ומטופלים, צריכה להיות מיסוד הרפואה הסינית, כך שכולם ידעו מה הם נותנים ומה הם מקבלים. מאוד חשוב שהמטופלים יבינו ויתנסו בטיפולים, וזה יסלול את הדרך לאמינות ויעילות המקצוע".

שבי מוסיפה שלא רק היא מטפלת בעצמה על ידי הרפואה הסינית, אלא גם משפחתה. וחבריה הקרובים. "בין אם זה תינוק שהגיע למרפאה עם חום ודלקת ריאות והבריא, או ילד עם בעיות באוזניים שהטיפול במרפאה מנע ממנו את הצורך בניתוח, או ביתי בת ה-13 שמעולם לא נטלה ועדיין לא נוטלת תרופות", היא אומרת. "הסיפוק הכי גדול הוא לעזור לאנשים באופן טבעי, ויותר מכך – לראות איך הם משנים את אורח חייהם בהתאם לעקרונות התזונה והרפואה הסינית. כשזה קורה – דבר שמשמח אותי יותר בעולם.