דרכי טיפול באמצעות דיאטה סינית


17 בנובמבר 2011 | מאת: דר' (D.O.M) רויטל שבי

רויטל שבי | דיקור סיני | דיאטה סיניתברפואה הסינית, המזון מקוטלג לפי טמפרטורה ולאילו איברים הוא תורם. המטרה היא תמיד להשיג איזון בגוף, ויהא אשר יהיה הגורם בו אנו רוצים לטפל, הכל מתחיל מהיין והיאנג.

לדוגמא, אם מטרת הטיפול שלנו היא לטפל בהשמנת יתר, אנו מתחילים מהאבחון. השמנת יתר הוא מושג מערבי ואין לו מקבילה ברפואה הסינית. על פי הרפואה הסינית המסורתית אנו מאבחנים לפי תורת האיברים ומשם מגיעים לאבחון הסינדרום. לצורך העיניין נאמר שהמטופלת שלנו היא אישה בגיל 45 שסובלת מהשמנת יתר. האבחנה תיעשה עלפי בדיקת איכות הדופק והלשון ותשאול.

לאחר שסיימנו את האבחון, הגענו למסקנה שיש למטופלת סינדרום שנקרא "אש בקיבה ובכבד". אלו הם שני סינדרומים סיניים שבעצם אומרים לנו שהמטופלת מראה סימפטומים של כאב ראש, טעם מר בפה, עצירות, נפיחות בבטן העליונה, כאב או אי נוחות בבטן העליונה או צרבות, רעב מוגברו באופן כללי חם לה יותר מאשר קר לה. ייתכן שיש לה בעיות שינה בנוסף, אך לא בהכרח לכל מטופל עם סינדרומים אלו יהיו את כל הסימפטומים הנ"ל.

התאמת האוכל לגוף

במצב זה אנו מתאימים אוכל עם טמפרטורה קרה, כלומר: חלבון קל, פחמימות מלאות, ירקות ירוקים עליים ואדומים.

אוכל חריף למשל הוא בעל טמפרטורה חמה אז במצב זה הוא איננו מומלץ. אלכוהול ברפואה הסינית נקרא "מי אש" ומשתמע מהשם שהטמפרטורה של האלכוהול היא חמה ולכן במצב זה הוא גם לא מומלץ וייתכנו כאבי ראש למטופלת הנ"ל באם היא תשתה אלכוהול.

גם בשר אדום נחשב לאוכל בעל טמפרטורה חמה לעומת דגים עם בשר לבן שהטמפרטורה שלהם נייטרלית ולכן יהיו יותר מתאימים במצב זה.

השבוע הראשון של הדיאטה (ולפעמים גם השבוע השני), הוא מעין ניקוי של הקיבה, הכבד והמעיים. זה לא אומר שאנו מנסים לגרום לשילשולים. ניקוי האיברים מתאים לאנשים שהם לא מאוזנים מבחינת התזונה ואוכלים הרבה מתוק, פחמימות ריקות, הרבה חריף, הרבה ג'אנק פוד או שותים ו או מעשנים.

ייתכן מצב (וזה קורה בעיקר עם נשים), שלמרות שאנו מנסים לאכול נכון – אנו לא אוכלים אוכל שבאמת מתאים לגוף שלנו. נשים שאוכלות בעיקר לחם קל וגבינות רזות עם הרבה סלטים וקפה וקצת מתוקים, אפילו אם מבחינה קלורית הן לא אוכלות מעל 1200 קלוריות ליום,עדיין תהייה השמנת יתר אם הן סובלות מסינדרום "חוסר צ'י של הטחול". זהו סינדרום של נשים שסובלות מעייפות ובעיקר אחרי אוכל, הן בד"כ ישנות יותר מידי, יש להן לפחות יציאה אחת ביום,הן סובלות מנפיחות בבטן ובדרך כלל יותר קר להן. זהו בעצם מצב הפוך מסינדרום ה"אש בקיבה". (למרות שייתכן מצב של סינדרומים הפוכים בו זמנית).

במצב זה אנו ממליצים לאכול יותר חלבונים מאשר פחמימות, קטניות, ביצים, וירקות מבושלים בלבד.

ניקוי הגוף וגמילה

בעצם, תחילת הדיאטה היא מעין ניקוי שבמילים אחרות אפשר לקרוא לו גם גמילה, כיוון שברוב המקרים אנחנו מוותרים על האוכל שאנו נוהגים לצרוך בתדירות גבוהה, כמו לחם או פחמימות ריקות כלשהן. ברגע שעברנו את השבוע הראשון ההרגשה משתפרת ומתחילים להרגיש הרבה יותר "קלילים" ואנרגטים, השינה משתפרת, הנפיחות עוברת ובכלל איכות החיים שלנו בעלייה.

את השבוע הראשון אנו עוברים כמובן עם שתייה מרובה של מים, אשר עוזרת לתהליך הדיאטה וצמחים סיניים המותאמים לפי הסינדרום או הסינדרומים של כל מטופל ובמילים אחרות אנו מפחיתים  את התיאבון ב-50 אחוזים בערך ועוזרים בהתמודדות עם כל התופעות הלוואי הנגרמות כתוצאה של שינוי תזונתי כמו כאבי ראש או עייפות וכו'.

פתיחת ערוצים ואיזון

בדיקור סיני לעומת זאת אנחנו פותחים את כל הערוצים העיקריים שעובדים על העיכול או במקרה של משהו שסובל בנוסף ממחלות כרוניות, פותחים את כל הערוצים (סה"כ 12). הטיפול נעשה על פי שיטת האיזון שגורמת לרגיעה והורדת תיאבון ועוזרת באיזון האיברים.

בדרך כלל ישנה ירידה משמעותית במשקל בשבוע הראשון ולו בגלל ששינינו את התזונה ולא על ידי הפחתת קלוריות. בדיאטה הסינית אנו לא סופרים קלוריות אלא אוכלים אוכל המותאם לנו אישית על פי הסינדרומים שמהם אנו סובלים. כאשר אוכלים במצב של "חוסר צ'י בטחול" הרבה אוכל קר כמו סלט ולחם קל וגבינה רזה שבעצם כל הנ"ל לא מתאימים לתזונה של הסינדרום הספציפי הזה, אנו עולים במשקל ואוגרים נוזלים בגוף ( כמו בצקות ברגליים או נפיחות בבטן וכו').

ראיתי מטופלים שירדו בין 1-5 ק"ג שבוע הראשון בעקבות הטיפול והשינוי התזונתי. בממוצע אנו אמורים להוריד עד 10 אחוזים ממשקל הגוף בחודשיים, (אם אנו לא סובלים מבעיות בבלוטת התריס כי במצב זה הירידה היא עד 5 אחוזים בחודשיים בממוצע, עדיין ההיקפים יורדים בצורה משמעותית אפילו אם הירידה במשקל היא פחות משמעותית).

ירידה של 10 אחוזים בחודשיים היא ירידה נכונה של שכבת השומן ולא מורידה רק נוזלים ו/או מפרקת את שכבת השריר. ירידה מהירה יותר כמו בדיאטות כאסח מבטיחה עלייה של המשקל בחזרה ב-90 אחוזים מהמקרים.

להמלצות ממטופלות בתחום השמנת היתר והדיאטה הסינית – לחצו כאן

הוספת תגובה




טראקבק/פינג אחד