טיפול משלים בסרטן באמצעות רפואה סינית


17 בינואר 2011 | מאת: דר' (D.O.M) רויטל שבי

ההחלמה מסרטן כרוכה בתופעות לוואי מרובות הנגרמות כתוצאה מהטיפול הכימותרפי, שנועד מסייע במיגורם של התאים הממאירים. לצערנו, הפגיעה בתאים בריאים היא בלתי נמנעת וניכרת משמעותית בתאים המתחלקים מהר דוגמת ריריות, תאי שיער, מח עצם ועוד.

בהתאם, תופעות הלוואי השכיחות של הטיפול הכימותרפי הן נשירת שיער, חולשה, ותופעות הקשורות למערכת העיכול דוגמת שלשולים והקאות או עצירות. בנוסף, הטיפולים מביאים לאובדן תיאבון ולרגישות לזיהומים ומחלות. ביכולתה של הרפואה הסינית להוות טיפול משלים תומך, המקל על תופעות הלוואי ובכך גם מזרז את החלמת החולה ומחזקו לקראתה.


הטיפול בחולי סרטן על ידי הרפואה הסינית מהווה טיפול משני ומשלים לרפואה המערבית. הטיפולים אינם מתנגשים זה בזה, נהפוך הוא. הטיפול הסיני, שמותאם לכל אחד באופן אישי, נותן אנרגיה וכוחות להמשיך להיאבק במחלה.

כיצד זה עובד?

בניגוד לרפואה המערבית, אין פורמט ספציפי לטיפול בסוג מסוים של סרטן, או חלוקת המחלה לשלבים ושיוך המטופל לקטגוריה מסוימת בהתאם. מטרתו של הטיפול היא לחזק את המטופל באופן כללי, על-מנת שיוכל להתמודד עם המחלה – בין אם על ידי חיזוק המערכת החיסונית או על ידי חיזוק מערכת העיכול, שנחלשות  בשל הטיפול הכימותרפי. הטיפול הסיני בחולי הסרטן נועד לאזן את המערכות והוא משתנה ממטופל למטופל.

כך למשל, מטופל הסובל מציסטה, יקבל צמחי מרפא וטיפול בדיקור סיני כדי לאזן את מערכת החיסון החלשה שלו – לפני הכימותרפיה. אם מטופל חולה סרטן סובל גם מבעיות בכבד, הן תטופלנה קודם לכן על ידי ניקויו ורק אז יתחיל הטיפול התומך בהקשר לסרטן.

אחת ממטופלותיי, שסבלה מסרטן הלבלב, הייתה חלשה מדיי מכדי לעבור טיפולים. היא הגיעה אליי לבקשת רופאיה בכדי להתחזק – ורק אחר כך החלה בטיפול בסרטן במסגרת הרפואה המערבית.

יעילותם של צמחי מרפא סיניים באיזונו של המטופל

הצמחים הסיניים פועלים לאט, אך ללא תופעות לוואי וניתן לעשות בהם שימוש רפואי במקביל לנטילת כל תרופה אחרת. לפי מחקר שהתפרסם בלוס אנג'לס טיים לפני מספר חודשים, נמצא כי צמחים סיניים (הנמצאים בשימוש רפואי קרוב לאלפיים שנה), מצמצמים באופן ניכר את תופעות הלוואי במערכת העיכול הנלוות לטיפול הכימותרפי ואף מאיצים את אפקט הכימותרפיה בסילוק התאים הסרטניים.

דוגמא לצמח מרפא סיני המסייע בחיזוק המערכת החיסונית שנחלשת בעקבות הכימותרפיה, הוא האסטרגלוס, שהוכח במחקרים כי הוא יעיל לפעילות אנטי סרטנית ומחזק מערכת חיסונית של מטופלים הנמצאים בין הקרנות וטיפולים. מרכיביו מפחיתים את נזקי הקרומים הביולוגיים של התאים והוא יעיל במיוחד לטיפול בחולשה כרונית, חיזוק הטחול והקיבה ומגן על הגוף בפני זיהומים.

חשיבות התזונה הסינית להקלה על החולה

ידוע כי לחוסר תיאבון יש קשר ישיר לחוסר באנרגיה וזה בולט במיוחד אצל חולי סרטן. התזונה הסינית מטפלת, מאזנת ומחזקת את האנרגיה של הטחול והכליות, עד שהתאיבון חוזר ואינו מהווה בעיה. במהלך הדיאטה הסינית יש להקפיד לא לאכול מתוק, אוכל מוכן דוגמת צ'יפס בשקיות, ג'אנק פוד ומאכלים המכילים חומרים משמרים. בכדי לחזק את מערכת העיכול אוכלים ירקות מבושלים בלבד ונמנעים מאכילת גבינות ומוצרי חלב. במקרים קיצוניים וספציפיים של סרטן אגרסיבי, מפסיקים אכילה של בשר.

מרגישים שינוי לטובה בשגרת היום-יום

לאחר טיפול תומך ברפואה סינית, החולה מתחזק. השינה הופכת לטובה ואיכותית יותר, בעיות הנפיחות ועיכול האוכל נפתרות, אפשר לבצע פעילות גופנית והתחושה הכללית היא טובה ואנרגטית יותר. הרפואה הסינית מקשרת בין גוף לנפש ועל כן, הפן הרגשי, שבתחילה נקשר לעייפות, דיכאון וחוסר שינה ותיאבון  – משתפר גם הוא, כמובן.

טיפול לאחר נסיגה

כל עוד יש רגרסיה מומלץ לבוא לטיפול שמירה ותחזוקה אחת לארבעה עד שישה שבועות בכדי לסייע לשמרה.

אין תגובות עדיין

הוספת תגובה