תזונה סינית – עקרונותיה היוצרים איזון גוף-נפש


11 בנובמבר 2010 | מאת: דר' (D.O.M) רויטל שבי


עודף משקל נגרם לרוב מבולמוסי אכילה, או אכילה כפייתית-רגשית. זוהי למעשה התמכרות לכל דבר. דיאטה על פי שיטות מערביות למיניהן אינה מחזיקה מעמד לטווח הארוך, מאחר ואינה נותנת מענה לכך שמרבית האנשים צריכים להתגבר בראש ובראשונה על התמכרות הקשורה בדפוסי האכילה שלהם. התזונה הסינית מייחסת חשיבות רבה לפן ההתמכרותי שבאכילה לא נכונה תוך גמילה ממנו ומשלבת זאת עם התאמת תפריט למצב הפיזיולוגי של המטופל, התייחסות לאיזון גוף- נפש, הסדרת מטבוליזם וניקוי איברים בעייתיים במידת הצורך.

למי מתאימה התזונה הסינית?

התזונה הסינית מתאימה לכולם, במיוחד לאילו המנסים לרדת במשקל בדרכים שונות , אך ללא הצלחה. עקרונותיה הייחודיים של התזונה הסינית מביאים לתוצאות יפות גם בקרב מטופלים שכאלו.

מהו הליך ההורדה במשקל לפי רפואה ותזונה סינית?

שלב 1 – הפסקת בולמוסי האכילה – מטרת שלב זה היא להוריד את רמת התיאבון בכ- 50%    ולהביא את המטופל לאכול בצורה נורמלית מבחינת כמויות וסוגי אוכל: שלוש ארוחות מסודרות ביום, אוכל מזין ועתיר בוויטמינים ומינרלים (בשילוב עם צמחים – מפחית תיאבון), כמות המותאמת למשקל המטופל וסוג אוכל שמתאים לכל מטופל באופן אינדיווידואלי.

שלב 2 – ירידה הדרגתית ובריאה – כל חודשיים נעשית הורדה של 10% ממשקל הגוף, ואז יש לעשות הפסקה בירידה לכשבוע. במקביל נעשה ניסיון לתיקון חילוף החומרים, כך שבמקביל להורדה במשקל , גופנו גם ישרוף שומן ואז אפשר יהיה אף לאכול יותר.

שלב 3 – שמירה וקיבוע של המשקל הקיים – לאחר הטמעת הערכים של תזונה סינית בריאה והגעה של הגוף למשקל האופטימלי עבורו.

* בעיות מיוחדות כמו לחץ דם, כולסטרול, סכרת או כבד, להן חלק משמעותי בכל הקשור להליך ההרזיה, מקבלות מענה בשלב המקדים לשלושה הנ"ל, של ניקוי איברים וגוף בכדי לאפסו ולהתחיל ביתר קלות בתהליך הההורדה במשקל.

ייחודה של התזונה הסינית לעומת התזונה והדיאטה המערבית

התייחסות לאכילה כפייתית כהתמכרות – ההחלטה להפסיק לאכול בבת אחת כמויות של אוכל, או אוכל ממכר דוגמת מתוקים , בצקים ושוקולדים, פשוט אינה עובדת , מאחר ואכילה כפייתית הינה התמכרות. התזונה הסינית מטפלת במישור ההתמכרותי המביא לעלייה במשקל ומתייחסת לכך כגמילה לכל דבר. במישור הפיזיולוגי מדובר בשילוב שבין תזונה מפחיתת תיאבון המתאימה למטופל באופן ספציפי, לבין דיקור וצמחים סיניים.

חיבור בין הגוף לנפש – במקביל לעבודה על המישור הפיזיולוגי, חלק מהליך ההורדה במשקל לפי רפואה סינית, הוא לגרום לאנשים להבין מדוע הם אוכלים כשהם לא רעבים (עצבנות, רגשות אשם, פיצוי על חסכים) וע"י כך לעזור להם לשלוט בהרגלי האכילה שלהם.

התאמת תזונה לבן אדם – בעוד ובדיאטות מערביות למיניהן קיים עיקרון מנחה מסוים לכל סוג דיאטה, המיושם על כלל המטופלים דוגמת תזונה עפ"י כמות קלוריות, הפרדה בין פחמימות לחלבונים ועוד, התזונה הסינית מותאמת לכל אחד ואחד באופן אינדיוידואלי ואין סוג תזונה אחד המתאים לכולם.  כך למשל, אם האבחנה לפי הרפואה הסינית היא שלאדם יש חוסר צ'י בטחול, משמע שהעיכול קר מדיי ויש לחמם את הגוף בעזרת סוגים מסויימים של מזון – עוף במקום קטניות, תבלון המסייע לעיכול כמו זנגוויל וקינמון. זאת בעוד אבחנה של אש בקיבה, כלומר צרבות וכאבים בסרעפת או כאבים בבטן, מצריכה לתת מענה בעזרת אוכל מקרר – להפחית בתבלינים ככל האפשר, לאכול דגנים מלאים, ירקות מבושלים, דגים לבנים (חלבון קר) וכו'. התאמה אישית זו של תזונה סינית למצבו של כל מטופל, מביאה למעשה לאיזון הגוף והנפש ולכן תוצאותיה נשמרות לאורך זמן ויעילותה רבה.

אין תגובות עדיין

הוספת תגובה