כל מה שרצית לדעת על דיקור


26 במאי 2010 | מאת: דר' (D.O.M) רויטל שבי

דיקור במרפאת רויטל שבי

מה הם מרידיאנים?
הרפואה הסינית מתארת ערוצי אנרגיה (מרידיאנים) אשר נמצאים בגוף בדומה לכלי הדם (עורקים, ורידים ונימים), או מערכת צינורות הלימפה.
למרידיאנים העיקריים תיאור מדויק של המיקום, ומהם מתפצלים ערוצים קטנים יותר (בדומה להסתעפות של כלי הדם). על גבי המרידיאנים ישנם נקודות שו (shu point).

נקודות אלה מתוארות כמעיין של אנרגיה זמינה , אשר דרכן ניתן לבצע מניפולציות על האנרגיה בגוף .
בשיאצו משתמשים בנקודות אלה ע"י לחיצה עם האגודל (שיאצו = לחץ אצבע).
בדיקור (אקופונקטורה), המחטים מעוררות את הנקודה.

מי המציא את הדיקור?
רבות ההשערות והאגדות כיצד הגיעו הסינים למפה כה חד משמעית לגבי מיקום המרידיאנים ונקודות הטסובו.
אחת ההשערות היא כי ה"מאסטרים" הסינים, היו ברמה רוחנית כה גבוהה כי חשו את המרידיאנים והנקודות. עד כמה שזה נשמע מופרח , ישנם המון מטופלים שחשים איזה שהיא תחושת הקרנה עדינה ומצליחים לתאר בדיוק מדהים חלק מן המסלולים.
השערה נוספת היא, שהחיילים הקוריאנים שנתפסו בשבי היו שפני הניסיון של הסינים. ומכאן ניתן להבין את הביטוי "עינוי סיני" מזווית קצת שונה .
האגדה השלישית היא כי , הרופאים הסינים ערכו רישום מדויק של כל מטופל ומטופל . ואם היה לדוגמה חייל שסבל מכאבי ראש, ולאחר שנפצע בקרב ע"י חץ שפגע בידו בנקודה מסוימת וכאבי הראש נעלמו – ציינו לעצמם לשים לב לנקודה זו בעתיד בהקשר של כאבי ראש.
וכך לאט לאט המידע נאגר.

איזה מידע שרד?
נכון להיום, לאחר אלפי שנים של מחקר סיני , על המוני סיניים, המידע ששרד הוא המידע הפרקטי.
אם נחפש בספרי ההיסטוריה נוכל לגלות, שכל נקודת דיקור יכולה לעשות עשרות דברים. אך רק מה שמופיע בספרי הרפואה, הוא הרלוונטי לטיפול.

איך מטפלים?
על נקודת טסובו אחת ניתן לעשות מספר מגוון של מניפולציות, בהתאם לאדם ולמחלה/בעיה ממנה סובל.
ניתן לבחור מחטים ממתכות שונות: זהב, כסף, נחושת, ציפוי סיליקון ועוד , מחטים בעובי שונה בהתאם לאזור הנדקר , ולגודל המטופל וניתן לבצע "מניפולציות" עדינות כגון : סיבוב המחט עם/ נגד כיוון השעון בהתאם לאבחנה.

האם הטיפול מכאיב?
חשוב לציין כי הדיקור אינו חייב להיות כואב. זה יכול להיות תלוי בגישת המטפל, או אפילו במחלה / בעיה עצמה.
הרופאים הסיניים בסין מאוד מאמינים בכאב לצורך ריפוי . אולם היפנים בדיוק להפך. נכון לארץ, ישנו מגוון מטפלים רחב בהתאם לגישות השונות לדיקור, אולם הרוב המכריע נוטה שלא להשתמש בכאב כחלק מהטיפול.